Friday, October 11, 2019

Camscanner dan Whatsapp



CamScanner merupakan aplikasi yang boleh dimuat turun melalui aplikasi APP Store atau Google Store secara percuma melalui telefon bimbit masing-masing. Fungsi CamScanner adalah mengantikan fungsi scanner atau printer. Umum mengetahui bahawa printer adalah alat yang besar dan mahal. Bagi pelajar penggunaan perkhidmatan adalah terhad kerana dimiliki oleh sekolah atau koperasi sahaja. Selain itu, peraturan sekolah juga tidak membenarkan para pelajar membawa barangan tersebut. Justeru, penggunaan aplikasi ini sangat relevan dengan pelajar apabila perlu untuk menghantar sesuatu maklumat atau tugasan secara atas talian.
              Kaunselor mengunakan aplikasi ini untuk membudayakan para pelajar untuk menyokong kempen ‘paperless’ demi menyelamatkan bumi kita yang semakin hari semakin banyak pokok yang ditebang.  Dalam program MIGTY ini, kaunselor mengaplikasi perisian ini melalui penghantaran borang refleksi. Setiap modul yang dijalankan sudah semestinya kita ingin melihat sejauh mana keberkesanan sesuatu modul yang dijalankan. Para pelajar akan menulis sesuatu refleksi kemudian menggunakan CamScanner untuk menukar kepada bentuk Pdf. Setelah itu para pelajar akan memuat naik ke dalam kumpulan whatsaapp tingkatan 3 yang telah dibina. Kaunselor akan melihat dan menginterprestasi kesemua maklum balas ke dalam bentuk data.


Aplikasi CamScanner dalam Modul Semut
Tema
Memahami kerja berpasukan
Masa
4 jam 15 minit
Objektif
Pelajar diharap mampu memahami konsep kerja berpasukan
Peralatan
Kertas mahjung, marker pen, pensil, dan telefon pintar (perisian CamScanner)
Langkah
1.      Kaunselor memulakan program dengan memberikan penerangan kepada pelajar tentang objektif modul
2.      Kaunselor membuat pembahagian kumpulan yang mengandungi 10 – 15 pelajar bagi setiap kumpulan
3.      Sebelum memulakan sesi, kaunselor akan mengadakan sesi pemilihan jawatankuasa pelajar bagi program MIGTY
4.      Pelajar akan diminta melakukan cheers kumpulan
5.      Pelajar akan diberikan sehelai kertas mahjung dan marker pen
6.      Setiap kumpulan diminta menyediakan satu modul team building bertemakan critical thingking, kreativiti, kerjasama dan komunikasi.
7.      Pelajar akan membentangkan hasil kerja
8.      Kaunselor akan mengedarkan borang refleksi
9.      Para pelajar diminta mengisi borang refleksi tersebut dan menggunakan aplikasi CamScanner dan memuat naik borang tersebut dalam group whatsaap tingkatan 3.
10.  Setiap pelajar diberi tempoh masa untuk memuat naik dan perbincangan atas talian akan berlangsung dalam tempoh masa tertentu.


Contoh borang refleksi sebelum diisi





Borang refleksi yang selesai diisi dan menggunakan aplikasi CamScanner oleh pelajar









Video Penuh Program


Video peserta memuat turun aplikasi CamScanner



Video peserta menggunakan CamScanner




Aplikasi Whatsapp yang digunakan seiringan


Pada masa yang sama, program ini juga menggunakan platform whatsapp sebagai teknologi penghubung dalam melakukan refleksi program. Para pelajar dikehendaki memuat naik borang refleksi yang diisi oleh kumpulan antara pukul 10.00 malam sehingga 10.30 malam. Dalam tempoh tersebut para pelajar akan berdiskusi antara satu sama lain bersama-sama guru.

Contoh diskusi di dalam whatsapp




No comments:

Post a Comment