Friday, October 11, 2019

BIODATA


Nama Mohd Ferqdaus bin Mohd Noor berumur 28 tahun dan berasal dari negeri nun jauh di utara iaitu Perlis yang ku cintai. Terdapat banyak nama gelaran iaitu Q, Fer, Daus, Ferdaus, alang dan along. Semua nama panggilan  tersebut ada kisahnya yang tersendiri. Namun yang paling melekat dalam kepala orang adalah panggilan Q. Orang selalu confius dan susah nak sebut nama aku sebab nama FerQdaus. Aku selalu berseloroh bahawa itu adalah qalqalah sugra (yang paham paham, yang tak paham kena mengaji banyak lagi). Sebenarnya panggilan nama Q ni lahir semasa aku di dalam kelas personaliti semasa ambil degree dahulu. Waktu tu Pn. Syafiqah susah nak sebut nama aku semasa mengambil kehadiran. Jadi dengan tidak sengaja dia minta izin untuk panggil nama Q depan semua orang. Hasilnya nama ini yang meniti dibibir teman-teman. Thanks a lot Pn Syafiqa sebab bagi nama yang sangat hensem. So, aku mendapat pendidikan awal di SK Bintong, Kangar, kemudian ke SMK Syed Hassan sampai tingkatan 5 (dulu hari-hari kayuh basikal 7km (sehala) ke sekolah). Kalau 4 kali ulang alik cuba darabkan sehari mengayuh. Habis SPM tak minta mana naik Tingkatan 6 di SMK Perlis kelas Sains Hayat. Omai bertahan sebulan ja pastu kembali ke SMK Syed Hassan mengambil jurusan ekonomi. Alhamdulillah balik jadi ketua pengawas ooo. Waktu form 6 ada seorang cikgu kesayangan saya iaitu cikgu mazlan, dia sanggup bayar setiap bulan duit tuisyen ekonomi kat luar kerana dia faham situasi aku dulu. Almaklumlah the only one malay dalam kelas tersebut. Selepas STPM sebenarnya nak jadi cikgu tapi tak lepas ujian Medsi. So aku berdoa dan tawakal akhirnya mendapat jurusan psikologi di UKM. Mula-mula ingat psikologi ni macam kaunseling la sekali masuk kelas awal dah macam kelas doctor. Susah. So sebelum habis degree aku berhajat nak sambung master sebab pengalaman semasa praktikal mewajarkan tindakan aku ambil kaunseling. Waktu tu memang cakap kat parent abang nak sambung belajar tapi abang tak akan ambil guna duit abah. Cukuplah abah bantu abang sampai degree, sekarang tolong adik-adik pulak lepas ni. Sebelum bis praktikal dah dapat tempat sambung dalam bidang psikologi kaunseling UKM.  Tempat dah ada cuma duitnya belum. Waktu tu aku dengan kawan karib aku safwan@safwe ore kelate decide tubuh satu konsultan dengan jenama Pakar Kem Motivasi. Alhamdulillah, sekolah pertama yang dapat Sk Air Puteh, Kuantan. Kemudian berjemaahlah sekolah-sekolah seluruh Malaysia kami travel. Kemudian fokus kami dengan kem cuti sekolah iaitu modul Mindset Change Camp. Setiap kem yang buat hampir 100 orang peserta yang hadir. So dari niat nak buat bayaran dan belanja master dah jadi pendapatan. Sambil belajar  sambil berprogram bila hujung minggu atau hari yang dibooked. Kemudian kami dijemput oleh RTM menerusi rancangan feminin wanita untuk membicarakan isu remaja. Dalam tempoh dua tahun belajar dua tahun juga kami berprogram sehinggalah tamat graduasi masing-masing pulang ke kampong halaman. Perjalanan kerjaya aku tidak terhenti, aku diterima menjadi pegawai sambilan di SPRM Putrajaya. Disitu ditugaskan di cawangan Pasukan Strategi Modal Insan. (bab ni tak nak ulas panjang). Semasa bekerja aku ternampak satu iklan Mara iaitu pengambilan guru mara. Disebabkan jiwa aku dengan pelajar dan cita-cita aku menjadi guru aku terus apply. Alhamdulillah, kini aku seorang guru mara bimbingan dan kaunseling di MRSM Batu Pahat. Dan ini juga sebab musabab aku membuka blog ini demi merealisasikan tugasan kelas aplikasi teknologi dalam pendidikan dalam menyempurnakan diploma pendidikan di Unitar. Penggunaan ayat yang tidak formal semasa penerangan biodata adalah bagi menarik minat pembaca. So aku minta maaf. Insyaallah bahagian akademik nanti aku akan formalkan penulisan. Jemput membaca.


No comments:

Post a Comment